Nedräkning till Jorden runt

Utmaningar stärker... eller?!

Att jag är en person med kontrollbehov är väl inget nytt för någon av mina nära och kära... och jag visste redan innan att den här resan skulle utmana just det personlighetsdraget eftersom vi hade ytterst lite bokat och klart innan vi drog, ska besöka platser och göra saker som jag aldrig gjort innan, vilket automatiskt gör att jag inte har full kontroll. Att utmana kontrollbehovet är egentligen lite av meningen med resan för mig , att pressa mig lite och se vad jag kan göra... (det och att uppleva fantastiska platser med den bästa partnern i världen såklart!) 

Fredrik på upptäcksfärd på Lipe
De senaste dagarna har jag verkligen fått öva mitt lugn i okontrollerade situationer... Vi har flyttat vidare från Koh Lanta, mer eller mindre så långt söderut man kan komma i den  Thailändska ö-världen, till Koh Tarataus marina nationalpark och ön Koh Lipe. Det börjar bli lite av ett Phi Phi-mini men är ändå både lugnare och finare här! 

Utsikt från vårt boende i Lanta
Innan vi lämnade Lanta hann vi med en snorkelutflykt till, min utmaning nr 1! Vi började med en skumpig 30-minuters tur  i speedboat över havet till ön Koh Rok, väl framme körde båten in i kanten på flytbryggan när de skulle släppa av folk vilket resulterade i ett hål i skrovet!!, de tätade med en tygtrasa (något jag noterade senare då jag låg och plaskade i vattnet bredvid båten och tittade på Nemo-fiskar) men allt var tydligen lugnt när vi snorkla för hålet var ovanför vattenlinjen. Jag kände dock viss nervositet för turen tillbaka över havet... och ja när vi var ungefär 3/4 över så var visst nått på tok, kaptenen och besättningen började hojta fram och tillbaka innan kapten tillslut stannade båten mitt bland vågorna för att klättra ner och titta... jag var skitskraj (för både hål och vågor...), guiden skämtade mest om att vi skulle sjunka och Fredrik hävdade att det var lugnt för "om vi sjunker så kan du simma till land härifrån, det tar bara några timmar". Såhär i efterhand är det väl en lite rolig historia, just då var jag mindre munter... snorklingen på Koh Rok var dock mycket fin och vi såg 2 ödlor en i storlek L och en i XXXL.  

Lunchrast på Koh Rok
Ödla i XXXL =P
Med tanke på vår fina båtupplevelse var jag dock mindre taggad dagen därpå när vi skulle bege oss mot Koh Lipe (3 timmar i skumpande speedboat...). Dagen började bra... not! Tydligen hade de mixat ihop oss med några andra och transferbilen kom inte. Eller det kom en men det var fel. Fredrik och jag satt och småskratta åt stohejet medan våra underbara värdar på hotellet samt chauffören för den transport som kommit ringde rundor. Tillslut fick vi hoppa på med besked att vi skulle få byta i Klong Nin, vi hann dock bara nedanför backen innan det var stopp och vi fick byta. Här kom utmaning nr 2, den nya bilen, med sedvänliga bänkar fastsurrade på flaket, hade inget tak eller direkt möjlighet att hålla i sig och chauffören körde som en dåååre!!! Eftersom jag tyckte det var så himla läskigt fick jag efter ett tag sitta inne i bilen men fy tusan! När vi kom fram var det 1h!! till båten skulle gå... fantastiska Thailand! 😝 vi tog oss till Lipe i alla fall och båtresan var rena avslappningen efter morgonens pers!   

En bokhandel är bra för nerverna :)
Lite båtåk, mot Koh Lipe
Nu tänker vi stanna här till den 18:e, då vi beger oss mot Bangkok och sen vidare mot Kambodja. Vi hade vissa planer på att åka över en sväng till den malaysiska ön Langkawi som ligger ca 2 h bort men har istället bokat ett alldeles för dyrt hotellrum på ön bredvid (finns nämligen bara ett hotell på Koh Adang...). Igår, och ja egentligen i förrgår med, var vi runt på upptäcktsfärd på Lipe’s olika stränder, badade och solade. Vi har fuskat lite nu på slutet och ätit lite annat än ris då och då vilket resulterade i en utmaning även första kvällen när vi kom hit, de hade på nått vis lyckats spica till grönsakerna på mitt grillspett... nått starkare har jag aldrig smakat, det brände i munnen i minst 15 minuter efter. Fredriks var inte alls spicy så var visst ett misstag...   

På upptäcksfärd runt Lipe’s kust
Min sambo, klätterapan, på upptäcktsfärd på stranden vi hittade igår. Vi var helt solo!  =P

Over and out! 







Kommentarer
Postat av: Pappa

Min första reaktion. "Nu kommer ni hem". Men ok då, du får väl nagga lite på navelsträngen - men inte för mycket. Fantastiska bilder. Min andra reaktion. "Varför på andra sidan klotet". Men ok då, du får väl nagga lite på navelsträngen till - men inte för mycket. Fantastiska bilder. Min tredje reaktion. Ah dom måste väl få göra vad dom vill.
Vi har hittat glasskivan förresten.

2018-12-15 @ 00:29:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: