Nedräkning till Jorden runt

Hawaii: två veckor, två öar, surfning, snorkling och dykning men ska jag vara ärlig så har vi mest tagit det lugnt!

Vi har befunnit oss på de Hawaiiska öarna i ganska exakt 2 veckor vid det här laget och, framförallt jag, har mest tagit det lugnt, solat, badat och läst bok. Fredrik å andra sidan har myror i brallorna och kan bara inte vara still... =P Jag är nästan lite trött på upplevelser efter Nya Zeeland och njuter mest av att bara slappa. Det är väl det dåliga med att resa så länge, man blir lite kräsen och uppskattar saker lite mindre. Dagens utflykt är ett bra exempel på det. Vi har kört "the road to Hana" som enligt uppgift skulle vara en häftig, men väldigt krokig, väg längs Mauis östkust. Fint och cool djungel visst tyckte vi men vi har ju sett häftigare... man blir bortskämd helt klart! Aja om vi backar bandet lite, vi började vår Hawaiitripp med en vecka i Waikiki, Oahu där vi egentligen mest hängde på Waikiki Beach innan vi tog oss vidare till Lahaina på Maui där vi befunnit oss i ungefär en vecka vid det här laget. Nu har vi bara 3 dagars sol och bad kvar innan vi lämnar även Hawaii bakom oss... tiden går alldeles för fort!!  


Waikiki Beach

Hawaii är surfingens födelseplats vilket Fredrik nyttjat till fullo. Även jag har gjort några trevande försök men vill väl inte kalla mig expert, jag är nämligen mer i vattnet än på brädan... vågorna har en tendens att putta av mig oavsett om jag står (ytterst ovanligt), ligger eller paddlar. Fredrik är däremot, enligt mig i alla fall, väldigt bra! Han lyckas minsann ställa sig upp var och varannan gång. Har dock sett en del fina fall från honom med som tur är. Det tar tid att bli duktig på surfning helt klart! Men han tränar på, man får passa på när man är här är hans mantra, jag passar mest på att vila så får ju skylla mig själv. Snart är det dock roadtrip i USA som gäller och man vill ju vara utvilad för Disneyland. =P 


(null)


Vi gjorde egentligen nästan pinsamt lite under vår första vecka i Hawaii, ett besök vid Pearl Harbour, en snorklingsutflykt till Hanauma Bay, inte mycket att se där tyvärr trots att det skulle vara "fantastisk" snorkling, Fredrik dök en sväng och, som sagt, så blev det en del surfning, sol och bad. De sista dagarna ägnade jag mesta åt min "hemläxa", teoriinläsning för dykning då jag bestämt mig för att försöka ta Open Water-dykcertifikat när vi nådde Maui. 


Snorkling på Maui


Man kan lugnt säga att jag var nervös när jag vaknade dagen efter att vi kom hit och skulle bege oss till dykshoppen men trots det var jag ändå rätt säker på att det skulle gå bra. Hade ju en bra upplevelse på Filippinerna och Hawaii kändes på nått sätt säkrare. Tyvärr gick det inte riktigt som jag tänkt eller trott... En av deltagarna visade sig nämligen vara allt annat än förberedd. Hon hade tex inte förstått att vi skulle dyka i havet... Så jag var helt klart inte sämst eller hispigast! Hennes okunskap förstörde dock rejält för oss andra, även om hon var väldigt trevlig, speciellt för mig som redan var osäker och dag 1 drog ut rejält på tiden. Trots att det gick ganska bra för mig så valde jag tillslut att bryta av ren utmattning efter 8 h utan lunch. Fredrik, som mötte mig i dykshoppen efter ca 3 h försening något som gjort honom en aning orolig, fick trösta en rätt ledsen, hungrig, trött och skrämd flickvän. Rejält besviken på mig själv, som jag alltid blir när jag upplever att jag misslyckats med nått, så var den kvällen mindre kul. 


(null)

Vi fick se många stora och fina sköldpaddor när vi snorklade här, mindre fint på det kända stället på Oahu.

Dagen efter pratade jag med min instruktör om hur jag kände, jag var rädd igen och ville inte fullfölja kursen som läget var. Min instruktör var underbar, lugn och trygg men upplägget för tajt och fungerade inte när något gick snett eller någon inte kunde dessutom blev hon sjösjuk i vågorna på ytan. Stackarn hon hade verkligen händerna fulla med vår grupp! Hon lovade att vi skulle lösa det hela, att hon skulle se till att jag blev certifierad ändå, tyvärr möttes jag av mindre förståelse från managern i butiken senare den dagen... 


(null)

Hawaiiskjortan är på, men syns lite dåligt i solnedgången

Att försöka beskriva alla turer i den här soppan skulle ta ett helt blogginlägg så den kortare version lyder att det tagit mycket tid och energi den här veckan, mer än vad det var tänkt, och kostat mer än vad det borde men efter mycket om och men så blev jag slutligen certifierad igår tack vare min fantastiska instruktör Harmony. Jag fick göra de sista dyken privat med henne och nu är jag, mot alla odds, certifierad att dyka 18 m under ytan. Hjälp! Hittills har jag dock bara varit nere 12... 


Nöjd efter certifieringen :)

Idag har vi hyrt en bil för resten av tiden här och sen kört runt. Lite spontant tog vi oss alltså an "the road to Hana". Det är tydligen ett sånt där "måste" på Maui och som jag sa krokig väg med fina vyer men vi har ändå sett coolare på Nya Zeeland. Lite bortskämda jag vet! Vädret beslutade sig för regn framåt eftermiddagen och även om det inledningsvis blev mer Jurassic park-känsla så innebar det sämre utsikt helt klart. Nu väntar vi på tvätten på vårt nyaste hostel. Vi har återigen väntat in i det sista med att tvätta, "vi tar det imorgon", men kan nog faktiskt vara nytt rekord den här gången. Fredrik har helt slut på kallingar och jag har på mig den sista tröjan. Bär då i åtanke att vi mest haft badkläder på oss de senaste två veckorna... 


Har inte så många Hawaii-bilder på telefonen så bjuder på en på vägglusen så alla vet hur den såg ut... =P

Vi har lyckats bo på samtliga hostel här i Lahaina, det finns tre som ligger typ vägg i vägg på samma gata. Det där med boende visade sig nämligen vara något knivigare, och dyrare, här än i Sydostasien, i Oceanien bodde vi ju i bilen så det räknas inte... och vi var, vår vana trogen, ute i sista sekunden. Vi hade dessutom, såklart, lyckats boka en månad fel på det här, sista, stället, juni istället för maj, vilket resulterade i rätt svettiga 10-minuter innan managern kom tillbaka och trollade fram ett rum i en annan byggnad. På kvällen hittade jag sedan, såklart, en vägglus i sängen vilket innebar en svettig stund även dagen efter innan vi ringde manager Martin som, magiskt nog, fixade fram ytterligare ett rum! Vi undrar numera hur många gömmor han möjligen kan ha för hostelet är fullbokat! Inga bett såhär långt, vad vi märkt och de ska tydligen klia, så bara att hålla tummarna för att vi inte fick sällskap i bagaget. 


(null)


Avslutningsvis då när det nu har gått ett dygn efter mitt senaste dykäventyr så har vi precis bokat nästa tur med Harmony, sorry pappa men jag måste öva och dyka en sväng med Fredrik innan vi åker hem... 


Over and out! 











Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: