Nedräkning till Jorden runt

Phi Phi Islands och Koh Lanta

Det är tydligen 2:a advent idag men det märks inte i Thailand, ingen julstämning här direkt...
Nu var det ett tag sedan jag skrev och vi har flyttat vidare från Phi Phi-öarna till Koh Lanta där vi har befunnit oss i tre dagar såhär långt. Kommer vara kvar i tre nätter till innan vi drar vidare till Koh Lipe. Eftersom jag inte skrivit sen första kvällen på Phi Phi får jag väl dock börja med det...

Long beach, Phi Phi Don (mellan regnskurarna...)
Vi hade läst innan om att Phi Phi öarna var fulla av turister och ganska överexploaterade men det till trots så var det ganska trevligt där så vi blev kvar lite längre än planerat. Vi tänkte oss nämligen ett lite kortare stopp först, kanske två nätter, men eftersom vi ville snorkla och Fredrik dyka så förlängde vi vistelsen till fyra nätter (vi bytte dock ner oss lite logi-mässigt de sista två...). 

Andra dagen gav vi oss ut på vandringstur till en strand som hette Long Beach där Fredrik läst att det fanns vissa snorklingsmöjlighetet. För mig som är nybörjare var det lite läskigt på vägen in eftersom det såklart började störtregna, var ganska mycket båtar och då jag råkade hamna på ett ganska grunt ställe, men ute vid revet var det fin och när vi gjorde vår snorklingstur runt Phi Phi dagen efter så kände jag mig som ett proffs i jämförelse med asiaterna i flytvästar... 

Väntar på att regnet ska sluta...
Det regnade en hel del under vår tid på Phi Phi. Inte så det störde oss direkt, det kommer liksom väldigt mycket på kort tid och sen är det sol igen. Vår tredje dag spenderade vi återigen på båtutflykt, snorkeltur runt Phi Phi-öarna där vi bland annat besökte Maya Beach, där filmen the Beach med Leonardo Di Caprio spelades in. Filminspelningen har dock gjort platsen så känd att mängden besökare gör skador på miljön och de thailändska myndigheterna stängde därav själva stranden i somras men som vår guide sa "nu kan man se den vackra stranden från vattnet utan en massa folk". Jag och Fredrik ville helst snorkla så vi var lika glada och för mig var det en av de trevligaste platserna hittills att snorkla på (har ju inte så mycket att jämföra med dock...). Under dagen hann vi med totalt fem snorklingsturer, fast en var i egen regi under lunchen och en var väldigt kort. På kvällen fick vi nämligen hoppa i en kortis för att kolla på plankton som lös när man viftar med händerna. =P Vi trodde vi skulle bränna oss som tusan när vi var på sjön hela dagen men icke (vi sparade det till igår på stranden på Koh Lanta...). Dagen därpå var Fredrik ute och dök och såg en massa, enligt honom coola och enligt mig läskiga, fiskar (dock var det mest sjöormen han visa som jag ansåg otrevlig...), själv strosade jag runt, låg på stranden, åt pannkaka och fick massage. Vem som hade det bäst går att diskutera... 

Maya Beach
(null)
Mangojuice och öl , som det ska vara!
Eftersom vi blev lite halvblåsta (inte helt dock för betala inte ett jätteöverpris...) på väg till Phi Phi och övertalades att köpa biljetter vidare till Lanta redan då så var det bara för oss att promenera bort till färjan i fredags och åka vidare. Vi har spenderat två nätter ungefär halvvägs ner på ön vid en strand som hette Klong Nin, 2 km lång med kritvit sand och blått vatten. Eftersom det var så fint så bestämde vi oss för att göra ingenting och bara sola och bada en dag. Dålig idé... vi brände oss båda två men man kunde äta frukost, lunch och middag med fötterna i sanden och vi bodde i vårt hittills största hotellrum. =P idag har vi återigen flyttat vidare till en mindre bungalow dock med fin utsikt vid Bakantiang beach. 

Solnedgång på Klong Nin, Koh Lanta
(null)


Over and out! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: