Nedräkning till Jorden runt

Vandring, fiske och Sagan om Ringen - 1/2 vecka kvar på Nya Zeeland!

Tiden går så fort, alldeles för fort! Vi har mindre än en vecka kvar på

Nya Zeeland och har förflyttat oss från sydön till nordön. Vår sista eller andra vecka i syd var dock rätt händelserik. Vi hann bla. med: en promenad bland sälar, en inställd val-båttur (jag var rejält besviken då, dumma dumma väder!), en del fiske (har köpt mitt första fiskespö ever, det är rött så det är bra!) och så en dagsvandring i Abel Tasman nationalpark (8 timmar, 26 km). Det var fint och ganska lättvandrat men oj vad ont man fick i fossingarna framåt slutet och backarna måste ha förökat sig sedan vi vandrade iväg på morgonen! 


Sälpromenad
Inspelningsplats för the Hobbit
På vandring
Middagsdags
Abel tasman nationalpark
Abel tasman

Efter två veckor styrde vi så kosan  mot nordön och Nya Zeelands huvudstad Wellington. Vi hade haft rätt bra väder under vår tid på luffen, lite kallt under kvällar, nätter och mornar bara men det vände rätt dramatiskt när vi väl begav oss norrut... På sydön var det egentligen bara under två dagar som det regnade på oss: i Dunedin, när vi var på sjölejonsjakt, och såklart den där dagen då vi skulle ut och se på valar. Då gick såklart vågorna höga och regnet stod som spön i backen så när vi så väl pallrat oss upp i kylan, tidigt var det dessutom, så möttes vi av "inställt" och fick köra vidare norrut, får ta nya tag i Auckland... Solen sken även på oss även när vi så skulle ta färjan över sundet, trevligt tänkte vi då blir det en lugn resa. Ooo så fel vi hade! Jag har nog aldrig varit så sjösjuk innan men vi såg delfiner, en liten ljuspunkt i alla fall, och vi var inte ensamma om att må dåligt om man säger så. 


Lite Jurrasic-känsla i Abel tasman :P
Intet ont vetandes på väg mot färjan
(null)

Väl framme i Wellington öste regnet ner så det blev McDonalds drive in och så få turer ut ur bilen som vi bara kunde den kvällen... det dåliga vädret höll dock tyvärr i sig i några dagar så vi ägnade den första inomhus så gott det gick. Vi började med en tur på Weta Workshop, där de gjorde typ allt till Sagan om ringen och the Hobbit: kulisser, rekvisita, vapen, mask, kostym och specialeffekter (till andra filmer med såklart...), och spenderade sedan eftermiddagen på nationalmuseet (också spännande om än på annat vis!). För att stilla mitt Sagan om ringen- sug ytterligare så tog vi en sväng till Mount Victoria, en typ park mitt i stan, under ett regnuppehåll för besök av ytterligare några inspelningsplatser, bla. "Get off the road quick!" scenen, lite svårt att hitta men vi var inte ensamma i skogen med en guidebok i näven.  Dagen efter lämnade vi staden för en guidetur av stenbrott, där de byggde Helms klyfta och Minas Tirit, flodkant, där Aragorn spolades iland, och parker, där man spelat in för Isengard och Rivendell/Vattnadal. Yep, nörd I know och stolt över det! Jag var lyrisk bara av att få kolla på bio i salongen där de höll premiären för Sagan om konungens återkomst... 


Weta Workshop
Gollum på Weta Workshop, man fick dock inte fota under guideturen.
"Get of the road quick", ser ni gropen till vänster, där satt de och gömde sig... vi missa den totalt först!
I Rivendell :)
Gillar egentligen inte att posa men jaja...
Var ju inte ensam i alla fall!

Efter några Sagan om ringen-späckade dagar var det dags för Fredrik att få välja aktiviteter ett tag, det blev tvådagarsvandring. Ja jag gillar ju också att gå, för det mesta i alla fall, men det finns undantag har jag märkt... Första halvan av dag 1 gick bra, fint väder, lättvandrat och trevligt. Sen vände vi uppåt, bokstavligen, vi skulle nämligen ta oss upp ca 1000 höjdmeter till stugan där vi skulle vi övernatta... Jag har aldrig gått i en så jobbig uppförsbacke, den tog aldrig slut! Det gick ungefär rakt upp, över stenat och rötter men med mindre stig att följa, det var mer klättring än vandring och Fredrik fick lyfta upp mig typ halva vägen, stegen var för höga. Utsikten på toppen var dock väldigt fin där på kvällen så lite nöjd var man ändå, och lite kall... Morgonen därpå när vi skulle passera över bergstoppen bestämde sig vädret för blåst och det med besked!! Jag blåste seriöst omkull flera gånger, Fredrik fick hålla i mig, det var ganska läskigt! Dessutom  regnade det så vi blev dyngsura in på bara skinnet, iskallt ja! Ner kom vi ju dock tids nog men jag var ett mindre trevligt bergsbestigarsällskap där uppe på toppen... Efteråt blev det raka spåret till närmaste motell för mer torkvänligt klimat till våra blöta tillhörigheter, en varm dusch, mjuk säng och Burger King. Jag blev dock något osäker över vårt nästa vandringsäventyr...



Fortfarande optimistiska, men på väg uppåt...
Rätt fin utsikt ändå!
Dag 2...
Mindre utsikt!

Tongariro alpine crossing är en av de populäraste, mest spektakulära dagsvandringarna på Nya Zeeland och något vi tänkt ge oss på men pärsen på berget gjorde mig lite oroad över min förmåga och över vår "utrustning" (löparskor läcker in direkt!), den skulle vara rätt tuff stod det i den info vi fått fatt i... Jag velade fram till dagen innan då jag hittade ett ställe där det gick att hyra regnbyxor, vandringsskor och stavar. Lugnad av detta följde jag med och tur var väl det för den dagen blev en riktig höjdpunkt! Utsikten var fantastisk och turen faktiskt mindre ansträngande än någon av oss väntat (stavarna var guld, ska utan tvekan köpa sådana hemma), vi jämförde ju dock med den förra och då är nog allt en barnlek... Vi kunde inte ha fått bättre väder dessutom och det gör rätt mycket det med! 


Redo för nästa vandring!
(null)
De var duktiga på att varna för att gå oförberedd, fram tills man kommit halvvägs ungefär...
Framför Mount Doom
Halvvägs ungefär, med Mt Doom i bakgrunden
(null)
En blå, gul och grön sjö, häftigt!
(null)
Snart går det neråt...
(null)
I mål!!

Vandringen går mellan två aktiva vulkaner varav den ena är med i Sagan om ringen i rollen som Mount Doom och visst kändes det som att man vandrade i Mordor. Totalt gick vi drygt 2 mil, tog oss upp ca 700 höjdmeter och ner ca 1100. Högsta punkten låg nästan 1900 meter över havet. Helt klart den häftigaste vandringen jag har gjort! Efter ytterligare en natt på motell fortsatte vi färden norrut och vi har sedan hunnit både fiska och besöka en grotta med lysmaskar. Jag hann dessutom med att gå på ytterligare en Midgård-guidetur för the Hobbit  medan Fredrik fiskade i lugn och ro och slapp ta loss mina krokar som fastnat... igår blev det napp flera gånger dessutom så vi var rätt nöjda båda två! 


Häftiga landskap överallt!
Throwback till sydön och området vid Mt Cook!

Over and out! 






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: