Nedräkning till Jorden runt

Livet ombord!

Tänkte att nu när vi ska spendera några dagar till sjöss igen så kan det vara trevligt med ett nytt inlägg om några av livet ombords olika inslag. Min dag ser oftast ganska lik ut till att börja med, äter oftast lite frukost och dricker kaffe i min hytt innan jag beger mig ut på båten. (då och då orkar jag mig upp till matsalen men är rätt bekväm av mig) Nu för tiden är det varmt och skönt på dagarna, mellan 20 och 30 grader och temperaturen stiger stadigt uppåt för var dag som går och ju närmare vi kommer Brasilien. Sedan någon dag tillbaka umgås jag flitigt med en grupp brasiliaare i min egen ålder och kämpar för att förstå deras pladder, går sådär måste jag väl erkänna men fattar mer för varje dag. Med dom vågar jag dessutom försöka prata eftersom dom bara vet en Ida som mixar spanska och engelska med portugisiskan. Dessutom är det en del i sällskapet som har rätt begränsad kunskap i de språk som jag behärskar. vet inte om jag kommer vara lika modig i Wagner och Jays sällskap. Till uppmuntrande utrop så kämpar jag alltså på med mina språkkunskaper, nu för tiden mestadels liggandes i solen eller i polen. =)

En annan av mina återkommande aktiviteter är besök på gymmet. Definitvt ett av mina favorit ställen ombord och jag får tvinga mig själv till vila då och då. Det här med att träna ombord kan vara rätt komplicerat. Det gungar ju liksom. Märker det inte längre, i vanliga fall alltså, men på gymmet blir det rätt uppenbart att marken rör sig. Det blir som att göra en väldigt omväxlade intervallträning i väldigt små upp och nerförsbackar på löpbandet. Håller mig borta från "löpspåret" på översta däck. Är la knappt en 200 meter runt och känns som rätt så trist eller som att jag lär bli yr i huvudet om jag ska kuta 3 till 5 km där, dessutom ska la intervaller vara bra träning. En annan mycket komplicerad övning på en båt är sidplanka kan jag tala om. Snacka om att man får jobba med stabiliteten där. =P

På kvällarna äter vi två eller tre rätters (eller mer) i restaurangen. Jag tycker maten är delikat varje dag (en annan anledning till mina många besök på gymmet) men nja jag är nog ovan för enligt mitt middagssällskap finns en del å förbättra. Häromkvällen började några av servitriserna plötsligt med ett dansnummer: Musik började spelas och alla viftade med servetter över huvudet, vi satt som fågelholkar tills vi förstod va som hände. Efter maten blir det att gå till däck 5 och lyssna på musik och numera, prata! =) Finns ett disco som vi besökt igår men är rätt så lamt där. Det va lite info om livet ombord på Costa Facionosa. Nu har vi 2 dagar kvar innan vi når Brasiliens kust och sedan 5 dagar tills jag går i land igen på riktigt och påbörjar nya äventyr.

Since we are now spending some days at sea I thought it might be nice with some information about my life onboard. Mostly I start the day the same, breakfast and coffea in my cabin (Im a bit lazy so to say, visit the restaurant now and then) Now a days its warm, between 20 and 30 degrees and getting warmer every day the closer we get to Brazil. Since I few days back I spend my time in the company of a group of Brazilians (Most of it at least, need some alone time as well) and I work hard to understand their conversations, have to admit that Im not doing great but I get more every day. (okay sometimes Im tired and understand nada) In their company I actually dare to try and talk some as well since they only know a me that mixes the poruguese with spanish and english. I dont know if I will be as brave with Wagner and Jay tho =P With the help of encouraging hurrays I fight on with my languageknowledge, mostly in the sun. =)

Another of my repeted activities in visits at the gym. One of my favourite places at the boat and I have to force myself to rest. Working out on board a boat is hard I can tell you. Its not exactly still. Im used to it by now but at the gym I notice that the ground is moving. Its like doing intervalls in very small hills, up and down. Im staying away from the "track" on the topdeck since its like 200 m and I think ill get dissy if I try to run 3 to 5 kilometers there. Intervalls is good too I guess =P Another very complicated exercise is doing the sideplank, you really have to work on your stability there. ​

In the evenings we have 2-3 dish-meals (or more) I think the food is great but I think I am unused since there are things to improve according to my dinnercompany. The other night the waitreses started to dance all of the sudden. Music started and everyone waved their nappkins in the air. We looked like questionmarks until we figured out what was going on. After dinner its deck 5, music and now a days, talking. ​There is a disco here, visited it yesterday but its kind of lame. That was some info about life onboard Costa Facionosa. Now there are 2 more days before we reach Brazil and 5 days until I leave the ship for new adventures.


Over and out!


Kommentarer
Postat av: Pappa

Låter fantastiskt. Nu har snön lagts sig här. Träna på.

2013-12-10 @ 18:21:29
Postat av: Mamma

Låter som du har fullt upp om dagarna. Jag som var rädd att det skulle bli ensamt och långtråkigt. Gungandet som du inte längre märker av kommer fortsätta , och då känner du av det, när du sen går iland. Man får lite sviktande gång. Nu ska jag rasta din ovilliga hund innan det är dax att gå och lägga sig. Motvillig är hon eftersom det bara är snöglopp och blött ute. Kram

2013-12-10 @ 22:38:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: