Nedräkning till Jorden runt

Lussekatter och julafton i Brasilien

Då har man firat jul i Brasilien och det va ju en upplevelse helt klart. I förrgår gav jag mig i kasst med en ny utmaning, lussekattsbak. Bestämde mig på morgonen för att ge det ett försök då temperaturen lagt sig något lägre denna dag än tidigare. Jag ställde in mig på att misslyckas, har aldrig bakat med torrjäst eller i 30 graders värma men blev glatt överraskad av resultatet. Riktigt bra gick det faktiskt. Jag och Jay gjorde ett besök på hans gamla skola samt införskaffade lite ingredienser innan vi satte igång. Tror inte han visste va han gjorde halva tiden och det gjorde knappt jag heller eftersom jag följde flera olika recept. Vi fick i alla fall ihop 36 lussekatter och kallade till fika alá Sverige. Alla lussekatterna gick åt i rykande fart. Var ett gott betyg för mitt första bakförsök utomlands men dom hade intressanta varianter på lussekattsätandet. Jag har aldrig tidigare sett nån ha på mjukost, skinka eller majonäs på en lussekatt... Får se om jag vågar mig på att baka kanelbullar senare under resans gång men om dem äts med ost kommer jag börja fundera.
 
Igår va det julafton. Lite småsorgligt att inte vara i Sverige. Samtidigt vet jag att det va en rätt kass jul för familjen hemma som drabbats av maginfluensa. Finns inte många traditioner som liknar våra svenska. För det första så firar man ingenting under dagen mer eller mindre. Firandet började runt tio på kvällen. På dan följde jag med syskonskaran här när de handlade dom sista julklapparna likt tydligen alla i det här landet. Skulle kolla på Kalle Anka men hårddisken dog och det är inte riktigt samma sak att sitta själv å glo på Kalle på en ipad. Jag brukar ju liksom bara slötitta. Tittar man med full koncentration är det rätt så trist eftersom man vet exakt vad som komma skall. Så somnade med lite julmusik i öronen i några timmar innan julfirandet började. Ingen skinka eller sill på julbordet här däremot en sjujäkla massa nötter och färsk frukt mm. ja dom hade olika varma rätter med, kött annat men min favvo var helt klart frukten. Sedan var stunden jag fruktat inne, hemlig jultomte. Kan inte riktigt säga att jag kände den jag skulle ge ledtrådar om då jag inte ens visste namnet men med lite hjälp lyckades jag väl hysat. 
 
Well so now Ive been celebrating christmas in Brazil, and that was an experince. The day before yesterday I decided to try and bake christmas/saffron buns here. I was prepared for distaster since Ive never baked in 30 degrees but was happily supprised by the result. Me and Jay visisted his old school before getting the ingredients and getting started at this adventure. I dont think he knew what he was doing half the time and I hardly did either since I followed two different recipes but a few hours later we had managed to make 36 buns. Seems like they were good since they were all gone after about an hour but I was laughing hard to the way people ate them with creamed cheese, ham and mayonese. Might try to make cinnamon bus later during the trip but if they are aten with cheese I will start to wonder. 
 
Yesterday was christmas eve, a bit strange and sad being npt home but I know that my family had quite a bad christmas since most of them had the stomach flu. There were not many traditions similar to my swedish ones. For ones you celebrate at night here. It didnt start until 10 pm. During the day the last christmas gifts were bought and I had decided to watch Donald Duck o atleast get some christmas feeling. Unfortnuatly my harddrive died and it just isnt the same watching the program on an ipad alone. I kind of only watch it lazely normally and when you watch it closely it getskind of boring since you know what comes next all the time. Instead I slept with christmas music in my ears for a few hours before the celebrations started. No ham or pur normal pickled herring here but a lot of nuts, fresh fruits and other stuff. My favourit was the fruits. After that the moment i dreaded, secret santa. Cant really say I knew the person I had or did a perfect job but with some help I managed to get rid of the gift at least.. 
 
Oveer and out 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: