Nedräkning till Jorden runt

Det där med å bli amerikansk...

Jaha ju längre tid som går desto mer skillnader upptäcker jag mellan Svearike och Amerika. Det är allra mest uppenbart när jag umgås och pratar med Jason, som väl måste vara någon slags urtyp amerikanare eller han är i alla fall väldigt amerikansk, något som vi båda har ganska roligt åt då jag i hans sällskap blir väldigt svensk. Jag menar det blir så mycket roligare om man förstorar alla småskillnader. =P Idag på lektionen i interkulturell kommunikation tog läraren upp Sverige och vår kära jante-lag. Jag kunde ju inte annat än å sitta och småle samt nicka och humma instämmande vilket gav utbrottet "Du är så Svensk" på engelska då såklart. Allt här är stort, eftermiddagens middag bestående av "köttbullar" och spagetti, självklart med ost på men underligt nog utan bacon, orkade jag bara en tredjedel av och tröjan jag köpte för några veckor sedan i storlek small är nog mer lagom till brorsan. Om det inte är stort så är det extremt, oavsett om det handlar om att äta hälsosamt eller ohälsosamt, heja på idrottslag eller när vi diskuterar kulturella mönster under ovan nämnda lektion. USA är självklart extremt åt ena hållet vad det än gäller medan Sverige verkar hålla sig mer i mitten av de olika skalorna. Men alla skillnader åt sidan så älskar jag det här landet, alla härliga människor och möjligheter! Igår spenderade jag två timmar på salsalektioner på gymmet och nu är jag helt såld. Älskar salsa, fantastiskt kul och alltid trevliga människor. Får se om jag hinner hem i tid på lördag och kan pallra mig iväg på Salsa party. I helgen har vi nämligen planerat att bege oss mot Washington DC. Oerhört spännande och jag är förvarnad, det kommer vara stort! Nu ska jag försöka läsa lite om religösa terrorister innan det är dags för lite mer salsa, kubansk sådan står på programmet idag. Gjorde min tur till gymmet i morse så nu ikväll kan jag bara njuta av dansen...
Over and out!


Kommentarer
Postat av: Sara Eriksson

precis så kände jag också under mitt utbyte (fast i Canada då) att allt är så stort; både geografiskt, åsiktsmässigt och kulturellt. Fast USA är nog ännu mer extrema med det där än Canada...
Jag har faktiskt också börjat på salsa, väldigt roligt! :)
Kram på dig!

2013-02-11 @ 12:55:27
Postat av: Ola

Ingen salsa här (ännu i alla fall) men Berit dansar ju zumba så jag kan väl tillgodoräkna mig lite av det. Over and out

2013-02-13 @ 00:37:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: