Nedräkning till Jorden runt

Singapore, snacka om kontrast!

Då har vi spenderat tre fullspäckade dagar i Singapore och precis som väntat så var det något helt annat än de städer vi besökt hittills i Sydostasien, många höga hus, mycket ljus, väldigt rent och ordnat.

Sparsamma eller snåla?! Såhär ser det ut när man bara vill betala för ett bagage och får packa om helt...
Vi hade egentligen tänkt ta Singapore senare under resan men upptäckte när vi skulle boka våra biljetter från Chiang Mai att det var smidigare att åka såhär, om vi ville slippa onödiga byten på väg till Cebu. Smidigare att flyga dit först då, tänkte vi.... det var innan vi kom på att Fredriks snus inte var tillåten här = en månads tidigare avgiftning. När vi sedan skulle byta flyg i Kuala Lumpur (ja ett byte fick vi ta) var vi, av någon anledning, tvungna gå igenom både immigration och bagage-utlämning samt incheckning igen, mindre smidigt och nu har vi alltså, enligt våra pass, även besökt Malaysia...

Sista middagen i Thailand

Singapore är, som sagt, helt olikt övriga städer vi besökt i Sydostasien och liknar mer Dubai, som vi besökte för ett år sedan. Både pris och organisation skiljer sig markant och man märker att det här är ett betydligt rikare land. Vi har hunnit med att se och göra rätt mycket under vår tid här och prickade dessutom in det kinesiska nyåret vilket innebar än mer ljus och festligheter i stan!

På promenad genom stan

Marina Bay och hotellet Marina bay sands
Gardens by the Bay

Vi bodde i sovsal för första gången, (typ i alla fall, boendet på Koh Rong Samloem var lite likt en sovsal), eller sovkapsel kallades det, vilket gick över förväntan även om badrummet var som en bastu och frukosten rätt klen. Vi köpte egna komplement (cornflakes och ägg) efter första dagens jakt på annan mat, som slutade på McDonalds... Eftersom det var rätt dyrt med boende i Singapore och dessutom ganska uppbokat när vi slutligen skulle fixa vårt så hamnade vi i stadsdelen Little India, inget fel på det egentligen men kanske inte den bästa platsen för oss då ingen av oss är överförtjusta i indisk mat. Sovkapsel var en ny upplevelse helt klart, vi fick varsin liten box typ att sova i, varsin eftersom de hade lyckats missa att stänga bokningen så det fanns inga "boxar" med dubbelsäng kvar när vi kom. På sista tiden har det där med att få annat än vi tänkt oss pga. att hotellen missar och överbokar blivit en dum vana, får hoppas att det vänder nu.

Downtown Singapore
Hyfsad utsikt från poolen, synd att vi inte fick testa... :P

Den första dagen spenderades mestadels till fots (vårt hittills troligen mest nyttjade transportmedel, osmart nog köpte vi dock tunnelbanekort som vi knappt använde...) vi utforskade Marina Bay och området däromkring, promenerade runt i parken Gardens by the bay och åkte upp till toppen på hotellet Marina Bay Sands. Vi fick dessutom lite av en rundtur av en lokal tjej som Fredrik träffade uppe på en utkiksplats på Koh Adang i Thailand. Hon tog med oss på två ljusshower vid Marinan och till ett hawker center, matställe med olika matvagnar, där vi provade lite olika lokala rätter. Mycket trevligt och bra med nån som visste vart man skulle gå och göra, vi hade aldrig hittat allt själva!

Gardens by the Bay
Ljusshow :)

Dagen efter gick vi dock helt emot hennes rekommendationer och begav oss till Singapores största turistfälla, Sentosa Island. En ö full av nöjesfält, vattenparker, museer och stränder, ja allt man kan tänkas behöva för att underhålla och lura turister på pengar. Vårt mål, akvariet, som är ett av de största i världen. Stort var det och vi såg många färgglada fiskar, rockor och hajar mm samt enormt mycket folk! Galet trångt och lite störande med folk som armbågar sig fram för att fota och filma (väl mycket av den varan här...). Lite visste vi vad som väntade dagen efter...

På Sentosa island

Akvariumbesök

Framåt eftermiddagen kom en störtskur och ändrade våra planet på mer promenerande runt Sentosa, det hällde verkligen ner!Efter att ha väntat ut regnet i ett par timmar så vände vi på klacken och åkte in mot centrum, när vi kom fram hade det såklart slutat regna... Aja det var bra med mat och fyrverkeri också!

Singapore by night

(null)

Trängseln på akvariet visade sig vara rena barnleken mot vad som mötte oss dagen efter när vi, bitna av vår nöjesparks-längtan, återvände till Sentosa för att gå på Universal Studios. Vi hade egentligen bestämt oss för att skippa det, finns ju i LA också och vi besökte den i Orlando, men när vi ändå var där... nöjesparker är ju kul ju! Eftersom det var en helgdag och alla var lediga så mötets vi av horder med folk. Ledighet i Singapore betydde tydligen nöjesparksbesök... vi tänkte, lite för förhoppningsfullt kanske , att folk skulle stanna hemma och umgås med familjen. Vi hade nämligen fått höra att det kinesiska nyåret var en familjehögtid men nej hela tjocka släkten tog sig visst dit. Det lugnade dock ner sig något framåt kvällen och vi hade som alltid, när vi får åka bergodalbana, väldigt roligt men hjälp så mycket folk, och oj vad det fotades!

Universal Studios Singapore

Welcome to Jurassic Park! Lika maffigt att gå genom den här porten med musiken dånande som den i Orlando

Det finns ganska mycket regler i Singapore, man får inte tugga tuggummi, inte slänga skräp, inte gå mot röd gubbe osv. (lagar, inte bara goda råd) men just när det kom till Universals "du får inte fota eller filma under åkturen" regel så efterföljdes den definitivt inte, om man inte räknar de attraktioner där man inte fick ha med sig ett skvatt i fickorna och de kollade med metalldetektor. Måste vara en prövning och en bra avslappnande övning för folk. När vi framåt kvällningen, lite småtrötta, satte oss i en barnkarusell med Madagaskar-tema hade vi konstant 5-6 mobilskärmar i blickfånget (av typ 12 personer i båten...), inte ens när de ropade ut i högtalaren om förbudet la de ner mobilerna. Jag och Fredrik förstår inte riktigt vitsen med att uppleva allt genom en skärm (även om vi såklart filmar och tar kort vi med) men tydligen är det en stor grej här!

Kinesiska nyåret firas, notera även alla mobiler...

Dagens bästa drag blev en jämn kamp mellan att vi lyckades tajma öppnandet av en av bergodalbanorna som varit stängd en stund och därav fick köa ca 30 minuter istället för 90 eller när vi valde singelkön till Transformers-simulatorn och kunde promenera  raka vägen in istället för att köa 50 minuter! Sämsta valet, när vi i tron om en 15 minuters kötid, lite småtrötta och planlösa bestämde oss för att åka Sesame Street Spagettirace, kön tog 40 minuter... sagotunneln med mupparna var inte riktigt värt det! Kan dock förstå att femåringarna älskar den! =P

En glass i väntan på att regnet skulle sluta dag 1 på Sentosa, tyvärr lite suddig bild...

Nu har vi åkt vidare till Filippinerna, det ska bli skönt med strandhäng igen efter alla städer och tempel.